Η (έστω μερική) λειτουργία του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης είναι γεγονός και τα εγκαίνια του νέου χώρου το βράδυ της Δευτέρας, όταν δημιουργήθηκε το αδιαχώρητο στο κτίριο της Καλλιρρόης, απέδειξαν ότι η δεκαεξάχρονη υπομονή του κοινού άξιζε τον κόπο.
Εκεί ήταν ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΕΜΣΤ, Γιώργος Παπαναστασίου, η διευθύντρια Κατερίνα Κοσκινά και ο συνεπιμελητής της έκθεσης Bart de Baere, διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Αμβέρσας, οι οποίοι υποδέχτηκαν περισσότερους από 1.500 επισκέπτες που κατέκλυσαν την πρώτη μιάμιση ώρα τον ευρύχωρο, ψηλοτάβανο ισόγειο χώρο.
Ανάμεσα στο πολυπληθές κοινό, Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες: Θόδωρος, Κ. Τσόκλης, Χρ. Μπότσογλου, Α. Λίτη, Αιμ. Παπαφιλίππου, Μ. Σπηλιόπουλος, Ν. Τρανός, Κ. Βαρώτσος, Η. Παπαηλιάκης, Μ. Φιλοπούλου, Ζ. Ξαγοράρης, Δ. Αγγελίδου, Γ. Ξένος, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα καθώς και οι πρεσβευτές Γαλλίας, Ιταλίας, Βελγίου κ.ά.
Η εναρκτήρια περιοδική έκθεση «Κρίσιμοι Διάλογοι: Αθήνα – Αμβέρσα» αρθρώνεται σε 22 θεματικές ενότητες, με περισσότερα από 70 έργα 66 Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, που επικοινωνούν το μήνυμά τους σ’ έναν νοερό μεταξύ τους διάλογο, πολιτιστικό, στοχαστικό για τα μεγάλα και μικρά της ανθρώπινης ζωής.
Όλα τα έργα προέρχονται από τις συλλογές του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του ΜHKA – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Φλάνδρας με έδρα την Αμβέρσα, όπου η έκθεση θα περιοδεύσει τον Απρίλιο. Την επιμέλεια έχει η Κατερίνα Κοσκινά και αντίστοιχα ο διευθυντής του Μ ΗΚΑ, Μπαρτ Ντε Μπάερ.
Κάθε ενότητα περιλαμβάνει έργα τριών καλλιτεχνών: ενός Έλληνα και ενός Βέλγου που συντονίζονται, αναζητώντας μια έννοια που προκύπτει από αυτή τη συνήχηση και προσθέτοντας, στη συνέχεια, έναν τρίτο καλλιτέχνη, από τη μία εκ των δύο συλλογών.
Για παράδειγμα, στην ενότητα «Αντιμετωπίζοντας την καταστροφή», ο Κώστας Βαρώτσος ανεγείρει ένα μικρό μνημείο για μια μεγάλη τραγωδία, χρησιμοποιώντας την πραγματική έλικα του πλοίου που, γεμάτο Αλβανούς μετανάστες, βυθίστηκε καθοδόν προς τις ιταλικές ακτές το 1997, όταν συγκρούστηκε με ιταλικό αντιτορπιλικό.
Στην ίδια θεματική το έργο του συνομιλεί με αυτό του Γάλλου Φρανσουά Κιρλέ, που ορμώμενος από τη φρικιαστική ιστορία τρόμου του πάστορα Άντρας Πάντι, ο οποίος δολοφόνησε την οικογένειά του και διέλυσε τα πτώματά τους σε οξύ, μετατρέπει ξύλινα δοκάρια που βρήκε στο σπίτι του Πάντι, σε μια σειρά από σπιτάκια για πουλιά, όμως χωρίς σύρματα, με ανοιχτές όλες τις διεξόδους διαφυγής.
Ο Ινδός καλλιτέχνης Ν.Σ. Χάρσα, με το ζωγραφικό του έργο και την κατασκευή που εκθέτει στην ίδια ενότητα με τους άλλους δύο ομοτέχνους του, ασκεί κριτική στο «δυτικό όνειρο», άπιαστο για τους Ινδούς αγρότες, οι οποίοι καταπιέζονται βίαια από την ραγδαία αναπτυσσόμενη σύγχρονη αστική κοινωνία.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 29 Ιανουαρίου 2017 και το κοινό μπορεί να την επισκέπτεται τις ώρες λειτουργίας του μουσείου, καθημερινά πλην Δευτέρας και ώρες 11.00 έως 19.00 και κάθε Πέμπτη από τις 11.00 έως τις 22.00. Το εισιτήριο είναι 5 ευρώ, ενώ ισχύουν και ειδικές κατηγορίες.
Αναλυτικά για την έκθεση στον διαδικτυακό ιστότοπο http://www.emst.gr/